NRKs strategi for håndtering av persondata er ikke egnet for en allmennkringkaster.
Jeg har lest NRKs sak om kjøp og salg av lokasjonsdata. Imponerende journalistikk! Jeg har også lest NRKs artikler om Smittestopp, og i det siste også sminkeappen. NRK har rapportert jevnt og grundig om personvern. Disse sakene handler om kanskje den største trusselen mot vårt samfunn, noe Shoshana Zuboff fra Harvard Business School kaller overvåkningskapitalisme.
Som du skjønner, bruker jeg NRK mye. Ikke bare leser jeg websidene. Jeg har også installert NRK TV-appen, NRK Radio-appen, og Yr-appen, som flere hundre tusen andre i Norge har. TV-en er ikke lenger koblet til en anonym antenne. Nei, jeg bruker NRK TV-appen som viser nyhetene på TV-en via Chromcast. Og jeg er ikke alene. Ifølge NRK “Hver eneste dag bruker 85 % av befolkningen i Norge ett eller flere tilbud fra NRK.”
Det var derfor jeg begynte å interessere meg for “Log inn”-knappen på NRK.no og i NRK sine app-er. NRK er jo vår allmennkringkaster. Hvorfor trenger NRK vite hvem jeg er og hva jeg gjør? De skal vel ikke selge noe til meg? Jeg har jo allerede betalt lisensen? Det var spesielt denne oppfordringen som fikk meg til å undersøke mer: “Du kan bruke alle tjenestene uten å logge inn. Men, hvis du vil ha det beste ut av NRK, bør du være innlogget.” Det var noe Orwellsk over det. Vi er alle like, men noen av oss er likere.
Hva snakker vi om her?
Som den forskeren jeg er begynte jeg å undersøke litt. Her er meldingen som møter meg når jeg trykker på “Log inn”-knappen på NRK.no: “NRK skal bli mer ditt. Derfor prøver vi å finne ut av hva du liker.” Lenger ned på siden er det en peker til en webside som snakker om felles innlogging på NRK sin plattform. Felles innlogging betyr at hvis jeg hører på et radioprogram om valper på NRK Radio-appen så kan jeg senere kanskje få tilbud om valpeprogrammer på NRK.no og NRK TV-appen. “Blir vi litt bedre kjent, vet vi bedre hva vi kan tilby deg av innholdet vårt.”
I følge NRKs personvernerklæring samler NRK disse data om meg: data om min mobil eller nettbrett, IP-adresse, lokasjon, “informasjon om hvilke søkeord du benytter i våre søkeverktøy,” og “Vi analyserer bruken av og interaksjon med Tjenestene. Analysen lages på bakgrunn av handlinger som utføres på din enhet” selv om det er litt uklart hva “handlinger som utføres på din enhet” betyr. I tillegg gir jeg også informasjon som navn og epostadresse når jeg lager en bruker hos NRK.
Under registrering på NRK.no får jeg også beskjed om at “Dine bruksdata blir ikke delt med andre utenfor NRK.” Men i personvernerklæringen står det at data blir delt med databehandlere, som inkluderer “Google Analytics, Chartbeat, Linkpulse, Norstatpanelet, Comscore, Mailchimp,” og andre tredjepart som får tilgang gjennom bruker-initiert deling bl.a. “Google, Facebook, Twitter, YouTube, Snapchat eller Instagram”.
Hva betyr dette?
Hvorfor bry oss om hva NRK samler av persondata og hva de gjør med dem? Svaret er delvis gitt av NRKs og andres dekning av Smittestopp-appen, som er utviklet av Folkehelseinstituttet og forskere fra Simula. Vi stoler jo på disse aktørene. Hvorfor skal vi da bry oss? Kanskje fordi Smittestopp samler helsedata som er sensitiv? Hva med detaljert data om medievanene til 85% av Norges befolkning, på individnivå? Er ikke det like sensitiv? Bare se på Cambridge Analytica.
NRK samler enorme mengder med persondata, og har planer om å samle enda mer. Det er umulig å si hva vil skje med disse dataene i fremtiden. Sannsynligheten for at NRK blir kjøpt opp av Google eller Facebook er (foreløpig!) rimelig liten. Sjansen for at NRK eller noen databehandlere blir hacket er derimot stor og økende. NRK har heller ingen kontroll over hva deres partnere kan finne på å gjøre med data NRK deler med dem, som var tilfelle med kommentarfelt-leverandøren Disqus. Flere steder skriver NRK at data blir lagret “aggregert” og anonymt. NRK har selv i sin sak om lokasjonsdata vist at anonymitet er null verdt.
Utover datasikkerhet finnes en annen og mer langvarig risiko, knyttet til NRKs rolle som allmennkringkaster. Som den gamle romerske gud Janus har persondata også to ansikter. De kan brukes til å gjøre hverdagen enklere for brukere. Men når data først er samlet er man dømt til å bruke dem også til å ta interne valg. Valget kan kanskje stå mellom å bruke knappe ressurser til å produsere en smal dokumentarfilm som blir “klikket på” kun et par hundre ganger, eller å kjøpe en amerikansk serie som blir sett av flere hundre tusen. Et annet valg kan bli å bygge en filterboble for hver og en av oss. NRK kan da begynne å ligne på de samme kommersielle aktørene den vil skille seg ut fra. NRK står ovenfor store utfordringer. Løsningen er nytenkning. NRKs strategi for allmennkringkasting 2.0 er dessverre alt annet enn nytenkende, og kan ligne på en norsk oversettelse av Netflix eller Spotify sin strategi. De kreative kreftene i NRK kan gjøre bedre! Hilsen fra en som er glad i NRK.
PS: Dette innlegget ble sendt inn til NRK Ytring men ble avslått med denne begrunnelsen: “Dette er teknisk intrikat og på et såpass detaljert nivå at vi ser ikke for oss at det slik det nå står, egner seg for Ytring.”